Samochód kempingowy (kamper), to pojazd rekreacyjny na bazie ciężarówki. W Ameryce Północnej określany jest często jako ciężarówka kempingowa lub po prostu RV (Recreational Vehicle). W Europie nie ma swojej jednej nazwy. Tutaj jako “samochód kempingowy” rozumie się wszelkie pojazdy turystyczne łączące w sobie część mieszkalną z kabiną kierowcy i opartą konstrukcyjnie na ciężarowej ramie lub w przypadku kampervanów na samonośnym zawieszeniu. W Wielkiej Brytanii to “motorhome” , w Niemczech “wohnmobil”., we Francji “camping-car”, we Włoszech “camper” , “auto caravana” w Hiszpanii i Portugalii a w Szwecji “husbil”. W Polsce przyjęła się nazwa “kamper”.

Kampery są zwykle uważane za najbardziej uniwersalne rodzaje pojazdów rekreacyjnych. Ze względu na swoją budowę są w stanie zapewnić podróżującym maksimum niezależności i wolności za cenę średniego komfortu.

Mówi się w świecie caravaningu, że kamper sięga swą historią roku 1920 , w którym pokazał się ponoć pierwszy egzemplarz domowej roboty. W 1938 Firma Jennings montowała już kampery fabrycznie, jednak rozpoczęcie II Wojny Światowej przerwało prace nad dalszą produkcją. W 1945 pojawiły się ponownie w Torrence w Kaliforni i Chicago na pierwszych pokazach turystyczno-sportowych. Przyjmijmy więc z wielką ostrożnością tą datę jako narodziny współczesnego kampera.

Największy kamper został wyprodukowany jak dotąd przez nieistniejącą już firmę Penticton, BC, Kanada. Został sprzedany w 2008 lub 2009 roku, a jego obecna lokalizacja jest obecnie nieznana. Jego konstrukcja była pierwszą próbą wysuwanych burt w celu osiągnięcia maksymalnej powierzchni mieszkalnej, co dzisiaj na amerykańskim rynku jest normą w wyposażeniu RV.

W Ameryce Północnej największym producentem kamperów jest Lance Camper Manufacturing Corporation of Lancaster California oraz Arctic Fox La Grande w stanie Oregon. Że względu na miejsce produkcji tych pojazdów użytkownikami są najczęściej mieszkańcy zachodniej części Stanów Zjednoczonych i Kanady. Powoli jednak znajdują one swoich nabywców także we wschodniej części kontynentu amerykańskiego , co związane jest z pokoleniem wyżu demograficznego przechodzącego tam na emeryturę i szukającego komfortu, wolności i wszechstronności. Kamper staje się również bardzo popularny jako typ RV w Australii, gdzie doskonale radzi sobie ze zróżnicowanym terenem a społeczność i styl życia RV zatacza tam coraz większe kręgi. W ciasnej Europie, kamper jako drugi lub trzeci samochód w rodzinie zaspokaja głównie jej potrzeby turystyczno-rekreacyjne, choć i tu skupia już coraz większą rzeszę miłośników nieskrępowanej wolności przemieszczania się i pobytu.

Technicznie rzecz biorąc, każdego kampera można łatwo zdemontować i wykorzystać jako typową ciężarówkę. W Australii jest to bardzo często spotykana praktyka.

Dobra ciężarówka campingowa może kosztować znacznie więcej niż wielkie RV na bazie autobusu.. Wszystkie udogodnienia są tutaj zabudowane na znacznie mniejszej przestrzeni dzięki czemu mniejszy kamper jest mobilny w każdych warunkach drogowych a ciężarowe zawieszenie spełnia dodatkowo wszystkie wymogi terenowej jazdy, czego brak wspomnianym wyżej pojazdom.

Najczęściej spotykanymi typami zabudowy campingowej są tutaj w wielkim skrócie:

  • alkowa
  • półzintegrowany
  • zintegrowany

Warto też dodać, że kampery, jak i inne RV, jakiejkolwiek nie byłyby konstrukcji są przez prawo na całym świecie zaszeregowane jako “specjalne” lub “specjalistyczne”, co ma niebagatelne znaczenie w niskich kosztach podatkowo-ubezpieczeniowych. W wielu krajach, w okresie sezonowej bezczynności możliwe jest czasowe wyrejestrowanie kampera, a co za tym idzie, utrzymanie go jest często znacznie tańsze niż klasycznego, rodzinnego samochodu osobowego.

Opracowanie: Caravaning World

Menu