Przyczepa kempingowa lub naczepa, którą ciągnie samochód zapewnia wygodne miejsce do spania i odpoczynku. Oferuje większy komfort i bezpieczeństwo niż tradycyjny namiot (choć istnieją też składane namioty-przyczepy). To własny dom, hotel i restauracja, które zabieramy w podróż lub na urlop bez konieczności wcześniejszej rezerwacji czy kłopotliwych uzgodnień . Pozwala przebywać z dala od utartych miejsc i szlaków turystycznych by cieszyć się przyrodą i ciszą. W niektórych krajach Caravaning ograniczony jest często do wyznaczonych, płatnych miejsc a biwakowanie na “dziko” jest zabronione prawem.

Przyczepy kempingowe różnią się od siebie standardem i wyposażeniem. Od modeli podstawowych, które dają trochę więcej komfortu niż w namiocie, do takich, które zawierają kilka pokoi z meblami i wyposażeniem prawdziwego domu. Te ostatnie są wykorzystywane głównie w Ameryce Północnej, Europie, Australii i Nowej Zelandii . Gdzie indziej są mniej spotykane.

Trochę historii

W Europie początki przyczep turystycznych i Caravaningu sięgają do podróżowania Romów („Cyganów”), którzy spędzali większość swojego życia w przyczepach konnych. Do początku XIX wieku, wozy Romów służyły przede wszystkim jako środek transportu a nie jako miejsce zamieszkania. Coraz więcej jednak rodzin zamiast spać w namiotach przeprowadziło się do wygodnego wnętrza swoich pojazdów. Dach chronił przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi a nowoczesne udogodnienia jak choćby piece na drewno chroniły przed zimnem czy mrozem.

Pierwsza na świecie rekreacyjna przyczepa została zbudowana przez firmę Bristol Carriage Company w 1880 roku. Była 5,5 metrową konstrukcją, którą właściciel firmy Gordon-Stables nazwał „Wędrowiec”. Jedną z pierwszych w Ameryce była natomiast amatorska przyczepa zbudowana przez Johna „Jacka” Anthony Porcella . Ten handlowiec, fryzjer, restaurator i górnik w jednym podróżował nią głównie po zachodnich stanach USA.

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie historia typowych dzisiaj przyczep kempingowych sięga roku 1920 . Wtedy otrzymały nazwę “turystyczne”. W latach 1930 –1940 stanowiły już pełną alternatywę prawdziwego domu do zamieszkania . W 1950 i 1960 przemysł ugruntował, tworząc dwa główne typy, które widzimy dzisiaj. To samochód kempingowy i przyczepa lub naczepa kempingowa (zwana “piątym kołem”). Dzisiaj wszystkie klasyfikowane są tutaj jako “ RV” czyli Recreational Vehicle.

Współczesność

Szacuje się, że przemysł karawaningowy, który obejmuje kampery, przyczepy, naczepy oraz ruchome domy na podwoziu przyczep ustawiane na lekkich fundamentach (tzw.”kanadyjskie” lub “holenderskie”) oceniany jest obecnie na kwotę około 1,5 biliona dolarów. Dzięki wciąż rosnącej ilości pól namiotowych i kempingów, jego popularność nie tylko latem ale też o każdej porze roku wciąż rośnie.

W Wielkiej Brytanii istnieją dwie główne organizacje caravaningowe. ,, Caravan Club” ustanowiony w 1907 roku i “Camping and Caravanning Club”, założony w 1901 roku. Oba kluby oferują szereg usług, w tym ekskluzywne miejsca klubowe na kempingach, preferencyjne kursy, doradztwo ubezpieczeniowe oraz szeroko rozumiane działania wspólnotowe, w tym rajdy regionalne i krajowe.

Rodzaje przyczep

Mniejsze przyczepy turystyczne i naczepy są na ogół krótsze niż 5,5 m. długości i zawierają proste udogodnienia. Zgodnie z założeniem są lekkie i szybkie do przygotowania w podróż. Większe ważą ponad 1.400 kilogramów i mogą być holowane za dużymi samochodami lub ciężarówkami. Bardzo lekkie , ważące mniej niż 320 kg mogą być holowane nawet przez małe samochody a niektóre nawet przez motocykle.

Średnie przyczepy mają od 5,5 do 7,6 m długości ważą 2.300 kilogramów lub więcej i na ogół są holowane za kompaktowymi samochodami pickup i SUV. Mają większość udogodnień większych przyczep , ale spać może tu mniej osób.

Większe przyczepy są wykonane z myślą o sezonowym lub całorocznym stacjonarnym użytkowniku. Na ogół rozmiar jej waha się w granicach od 7,6 do 12 m. Zawierają wszystkie luksusowe udogodnienia. Ponieważ wymagają one specjalnych holowników czy nawet ciężarówek to mogą osiągać wagę 5.400 kg lub więcej.

Niektóre specjalistyczne marki mają górną połowę (nieco większą niż dolną), którą można złożyć do łącznej wysokości około pięciu metrów w celu osiągnięcia lepszej aerodynamiki podróżowania.

Innowacją jest też hybrydowa przyczepa łącząca w sobie cechy przyczepy i namiotu. W swojej podstawowej konfiguracji namiotowej, burty dają się złożyć. Podstawową zaletą takiej hybrydowej przyczepy w podróży jest to, że stawia małe opory powietrza . Wadą są namiotowe nie izolowane termicznie płócienne ściany.

Z wszystkich utrudnień związanych z zagospodarowaniem przestrzennym i kodeksem budowlanym do przystępnych, ekologicznych i kompaktowych rozwiązań mieszkaniowych, naczepy oferują możliwość całorocznego bytowania. Takie pojazdy są częstą alternatywą dla zamieszkania na terenach nawiedzanych przez powodzie lub poza obszarami granic miejskich, gdzie regularne budynki nie mogą być budowane. Jedną z wielkich zalet przyczep i naczep jest ich ekologiczna konstrukcja, minimalne zniszczenie terenu po ich osadzeniu i łatwość jego rekultywacji po wyprowadzce.

„Piąte koło”

„Piąte koło” czyli wspomniana już naczepa, zaczepiana jest do specjalnego siodła w środku pick-up’a zamiast do haka z tyłu pojazdu. Specjalny zaczep używany do naczep kempingowych jest nieco mniejszą wersją tego używanego dla 18-kołowej ciężarówki. Naczepy są popularne wśród entuzjastów samochodów, którzy często mieszkają w nich przez kilka miesięcy w jednym miejscu, i wykorzystujących swoje pickupy tylko do lokalnego przemieszczania się. Pojazdy te są bardziej popularne w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie niż w Europie i innych częściach świata ze względu na szerokość i jakość dróg.

Nowoczesny pojazd kempingowy standardowo posiada:

  • Łóżka stałe lub takie, które po złożeniu służą w ciągu dnia do siedzenia
  • Własne zasilanie w energię elektryczną
  • Instalację gazową dla kuchni, lodówki i bojlera
  • Kuchenkę mikrofalową
  • System automatycznego parkowania
  • Radio/CD/DVD/MP3
  • Prysznic
  • Instalację telewizyjną , w tym satelitarną
  • Toaletę opróżnianą z zewnątrz
  • Ogrzewanie ciepłym powietrzem
  • Wysuwany lub stały kącik dzienny ze stolikiem

Standardem amerykańskich RV są dodatkowo:

  • Klimatyzacja
  • Markizy
  • Suszarka
  • Zewnętrzny grill
  • Stabilizatory zaczepu
  • Oddzielne zbiorniki ścieków dla „szarej wody” i szamba

 

W Australii tradycyjne przyczepy kempingowe i kampery współistnieją z wielką różnorodnością sprzętu off-road cieszącego się tam wielką popularnością. Są one wyposażone dodatkowo w duże zbiorniki wodne, baterie energii elektrycznej i terenowe zawieszenie.

Innowacje techniczne

Obecnie są tak wszechstronne, jak ludzkie potrzeby. Nie dziwi więc nikogo we wnętrzu RV garaż na mały samochód osobowy czy motocykl. Składane rampy tylne pozwalają też zabrać ze sobą łódź a generatory prądu zapewnią energię do obsługi wszystkich nowoczesnych urządzeń domowych . Piętrowe , wykorzystywane głownie w branży filmowej jako dodatkowe szatnie, cieszą się niesłabnącym powodzeniem ze względu na komfort i mobilność.

Kradzieże pojazdów turystycznych

Do niedawna były istotnym problemem lecz w ostatnich latach znacznie się zmniejszyły. Policja w Wielkiej Brytanii szacuje, że na dzień dzisiejszy kradzionych jest co roku ok. 1600 przyczep i kamperów. Jest to jednak malejąca ilość w porównaniu do lat ubiegłych. Wiele firm ubezpieczeniowych wymaga teraz dodatkowych zabezpieczeń takich jak np. blokady kół czy elektroniczne urządzenia lokacyjne. Smutną informacją jest jednak to, że tylko 4% z nich wraca do poprzednich właścicieli.

Opracowanie: Caravaning World

Menu