Niezależnie czy prowadzimy samochód osobowy, czy kamper, jazda autostradami znacząco zwiększa komfort podróżowania. Zamiast godzinami stać w korkach na popularnych trasach lub tracić czas na powolny przejazd przez miasta, szybko poruszamy się wprost do celu. Oto najważniejsze informacje, które przydadzą się podróżującym nie tylko po polskich, ale i po europejskich autostradach, które otrzymaliśmy od Oponeo.pl.
Mamy nadzieję ,że pozwolą one również Wam dokładnie przygotować się na wymagania podróży, która stanie się przez to bardziej komfortowa. Aktualne cenniki, odcinki specjalne, restrykcje, miejsca wypoczynkowe oraz limity prędkości, to wszystko w jednym wygodnym przewodniku!
Autostradą prosto do celu
Łączna długość autostrad w Europie jest już niemal dwukrotnie większa od długości równika. Wciąż rozbudowywana sieć dróg szybkiego ruchu to udogodnienie dla pokonujących duże odległości. Aby kierowcy mogli przemieszczać się między krajami bez zjeżdżania z autostrad, od wielu lat rozwijane są tzw. Trasy Europejskie, łączące cały kontynent. Najdłuższa europejska autostrada przebiega między Francją a Kazachstanem – ma aż 8,5 tys. kilometrów długości.
Zaawansowanie sieci dróg w Europie jest mocno zróżnicowane, na co wpływają m.in. czynniki ekonomiczne, historyczne i geograficzne. Najbardziej rozbudowane autostrady posiadają kraje najlepiej rozwinięte ekonomiczne – w tym Hiszpania, Francja czy Niemcy. Łączna długość autostrad w Hiszpanii przekracza 17 tys. kilometrów. Dla porównania – w Polsce jest to niewiele ponad 1600 kilometrów.
Najgorzej w tym zastawieniu wypadają Cypr i Luksemburg. Jest to konsekwencją niewielkiej powierzchni tych państw. Warto również zwrócić uwagę na kraje byłego bloku wschodniego, które w ostatnich latach mocno inwestują w infrastrukturę drogową.
Ograniczenia prędkości na autostradach
Szybsza jazda to nie tylko oszczędność czasu, ale i większe ryzyko wystąpienia zdarzeń drogowych. Aby zminimalizować liczbę wypadków, większość krajów europejskich wprowadziła limity prędkości na autostradach. Najszybciej można poruszać się po polskich i bułgarskich szosach – do 140 km/h. W Norwegii i na Cyprze należy zdjąć nogę z gazu – dopuszczalna prędkość to 100 km/h. Wyjątkiem są Niemcy, gdzie nie ma ustalonych ograniczeń, zatem można jechać tak szybko, jak pozwala maszyna i zdrowy rozsądek.
Podróżujący kamperem powinni zwrócić uwagę na limity prędkości obowiązujące w poszczególnych państwach. Często na samochody ważące więcej niż 3,5 tony, lub posiadające przyczepę, nałożone są dodatkowe obostrzenia. Przykładowo w Polsce taki pojazd może jechać po autostradzie z maksymalną prędkością 80 km/h, a we Francji 90 km/h.
W większości państw, w tym w Polsce, kamper do 3,5 tony jest traktowany tak samo, jak auta osobowe. Można więc nie tylko jechać szybciej, ale i często oszczędza się na opłatach związanych z korzystaniem z autostrady. Takie zasady obowiązują m.in. w Czechach, Słowacji, Hiszpanii i w większości państw skandynawskich.
Planując dalszą podróż należy sprawdzić, jakie zasady w ruchu drogowym panują w danym kraju. Na limity prędkości mogą wpływać takie czynniki, jak pora roku czy aktualna pogoda. Na Litwie w okresie jesienno-zimowym pojedziesz aż o 20 km/h wolniej, a we Francji zwolnisz do 100 km/h podczas deszczu.
Opłaty i infrastruktura na europejskich autostradach
Być może wielu zaskoczy fakt, że polskie autostrady nie tylko należą do jednych z najbezpieczniejszych na Starym Kontynencie, ale są również najtańsze (ok. 24 zł/ 100 km). Najwięcej trzeba zapłacić w Irlandii, Hiszpanii i we Włoszech (ok. 38zł / 100 km).
W Europie ceny oraz systemy płatności za przejazd autostradą nie są ustandaryzowane. Spotkać można zatem 3 systemy płatnicze:
- System bezpłatny, obecny w 10 państwach (mogą występować płatne odcinki);
- System odcinkowy, gdzie opłata naliczana jest za pokonany dystans;
- System winietowy, który pozwala na nieograniczone korzystanie z autostrad lub poszczególnych odcinków w określonym czasie.
Opłaty uzależnione są nie tylko od kraju, ale i od operatora drogi oraz pojazdu, jakim się poruszamy. Jeżeli zabieramy w podróż przyczepę albo wóz kempingowy koszty mogą wzrosnąć.
Przemieszczając się autostradą, warto raz na jakiś czas zrobić przerwę oraz zatankować auto, zwłaszcza na długich dystansach. Okazuje się jednak, że w nie każdym państwie z łatwością można trafić na punkty postojowe. Takiego problemu z pewnością nie mają podróżujący autostradami w krajach z najbardziej rozwiniętą siatką dróg:
- Francja – 637 punktów odpoczynkowych i 364 stacje paliw;
- Hiszpania – 514 punktów odpoczynkowych i 535 stacji paliw;
- Niemcy – 403 punkty odpoczynkowe i 387 stacji paliw.
Problemy ze znalezieniem takich stref można mieć natomiast na Litwie, w Luksemburgu, Rumunii czy Norwegii. Na Cyprze natomiast stacji benzynowych oraz miejsc postojowych przy autostradach się nie spotka.
Więcej szczegółowych informacji na temat autostrad znaleźć można w artykule „Autostrady w Europie – opłaty, trasy, limity prędkości”.